34. Kilövés: indítófej (2. rész)

Előző posztban: indítófej Gardena rendszerű fúvókához indítócső nélkül és indítócsővel.

Folytassuk!

(c) Indítófej 22 mm-es palacknyak fúvókához, indítócsővel

Mint a 24. poszt (c) pontban írtam, míg a Gardena rendszerű indítószerkezet a kilövésig önmagában is légtömör módon biztosítja a vízrakéta rögzítését, addig a palacknyakas fúvóka esetén ehhez az általunk készítendő külön légtömör rögzítő szerkezet szükséges. A palacknyak fúvóka belső átmérője 22 mm. 20 mm-es indítócső esetén a fúvóka kitöltöttsége 82%-os (tehát a fúvókaként használt Gardena rendszerű csapelem 79%-os kitöltöttségéhez képpest kicsivel jobb).

Palacknyak fúvóka esetén az indítócső állandó alkalmazása „adja magát”, mivel az egyedi elkészítés miatt lényegesen nehezebben lenne megvalósítható az indítócső rugalmas be/kiszerelhetősége.

Nyomás alá helyezéskor a légtömörség biztosítása jóval nehezebb, mint a gyárilag légtömör Gardena rendszerű tömlő- és csapelem esetében. Mindkét esetben a légtömörség kulcseleme: a vízcsapok tömítéséhez alkalmazott ún. O-gyűrű.

Egy egyszerűbb kialakítás ITT látható.

Egyedi elkészítés esetén a légtömörséghez kulcsfontosságú a megfelelő leszorító erő és az alkalmas geometria.

·       A leszorító erő fontos, mert a palackba kerülő sűrített levegő nagy erővel igyekszik kifelé utat találni. Ennek ellensúlyozásához legalább akkora ellenerő szükséges.

·       „©” Az alkalmas geometria is fontos, mert az O-gyűrűnek a légtömörség biztosítására egyszerre kell hézagmentesen az indítócsőre és a fúvókára simulnia. Ehhez olyan fúvóka geometria kell, mely a tengelyirányú leszorító erőt részben befelé, az indítócső tengelye felé irányuló erővé képes átalakítani. Ezt a palackszáj (mint fúvóka) 45°-os belső peremezése képes megvalósítani.

O-gyűrű
Erőhatások 45°-os peremezésű palackszáj esetén.
A palacknyakat (mint fúvókát) az indítóállványra szorító erőt (kék nyilak) a ferde perem az O-gyűrűnek adja át – részben befelé, az indítócső irányába, részben lefelé, a tartó váll felé szorítva. Ezzel a légtömörség három illesztési vonalon is biztosított, ráadásul úgy, hogy a 45°-os perem miatt az O-gyűrű elmozdulása is kizárható.

45°-os belső peremezésű fúvóka egyszerűen, bicskával készíthető. A palackszájhoz képest 45°-os szögben tartott bicskával a palackot forgatva a perem kifaragható. Végül a kifaragott perem aprószemcsés dörzspapírral simára csiszolandó.

IMG 5501m
45°-os belső peremezésű fúvóka készítése bicskával

A 22 mm-es palacknyak fúvókás, indítócsöves indítófej szerkezeti alapja ugyanúgy az indítósín alu zártszelvényébe csúsztatható profil, melyre a palacknyakas indítószerkezetet tartó platform támaszkodik.

Nagyobb fúvókaméret, nagyobb leszorító erő (és ebből következően a kioldáshoz szükséges jóval nagyobb erő), valamint az állítható pozíció szükségessége miatt a palacknyakas indítófej tartószerkezete jóval robosztusabb és bonyolultabb, mint a Gardena rendszerű esetén.

Az általam kifejlesztett indítófej jellemzőit az alábbi képek mutatják be.

IMG 6378m
Vízrakéta
Indítófeje 20 mm-es indítócsővel

Látható, hogy alapvetően alumínium szerkezet, jellemzően L és U profilokból. Állíthatóságát csavarorsók és jellemzően szárnyasanyák biztosítják. A rozsdásodás megelőzésére az alumíniumon kívüli a szerelvényeket is lehetőleg a rozsdamentes acél anyagúak közül célszerű választani.

Az indítószerkezet részletesebben:

22IndFej 2
Indítószerkezet elemei: alapkeret (sárga jelölés), 1. szorító/indító karom (kék jelölés),
2. szorító/indító karom (barna jelölés)

Az alapkeret egyszerre szolgál az indítószerkezet tartására, az 1. és 2. szorító/indító karom, valamint a sűrítettlevegő cső rögzítésére.

22IndFej 3
Az indítószerkezet elemei: az 1. szorító/indító karmot szárnyasanyával szabályozható erővel a palacknyakra szorító, vízszintes tengely körül elfordulni képes tartószerkezet (sárga jelölés), 1. a szorító/indító karom forgástengelye (kék jelölés), a tengelyt tartó – és a kettős csavarorsós megtámasztás révén a tengelyt mind felfelé, mind oldalirányban rugalmasan pozícionálni képes – szerkezet (barna jelölés)

22IndFej 4
Az indítószerkezet elemei: a 2. szorító/indító karom (kék jelölés) csavarorsókkal (sárga jelölés) szabályozhatóan támaszkodik az indítófej hátsó – az indítósínhez csatlakozó - tartójához, melyre szerelt vízszintes tengely körül el tud fordulni. A szerkezet ellentart az 1. karomnak is, mely a palacknyakat indítósín irányába (is) nyomja.

22IndFej 5
Az indítószerkezet elemei: a 2. szorító/indító karmot szárnyasanyával szabályozható erővel a palacknyakra szorító, vízszintes tengely körül elfordulni képes tartószerkezet (sárga jelölés)

22IndFej 6
A 2. szorító/indító karom szárnyasanyás leszorítása és tartószerkezete

22IndFej 7
A szorító/indító karmok kioldása: kilövéskor az 1. szorító/indító karmot a palacknyakra szorító tartószerkezetet (sárga jelölés) kötéllel elrántva az 1. szorító/indító karom alátámasztása megszűnik, ezzel a palacknyak leszorítása is megszűnik, a palacknyak szabaddá válik. Az 1. szorító/indító karom tartószerkezete a rá szerelt kereszttartóhoz rögzített láncokkal csatlakozik (kék jelölés) a 2. szorító/indító karmot a palacknyakra szorító tartószerkezethez. A láncok révén az 1. szorító/indító karom oldásával egyidejűleg a 2. szorító/indító karom is kiold, így a palacknyak leszorítás mindkét oldalról megszűnik, ezzel a vízrakéta elindulhat.
A piros spárga a kioldást – ezzel a vízrakéta akaratlan kilövését – megakadályozó reteszelő elemhez tartozik. A reteszelő elemet csak a kilövési előkészületek végén célszerű kihúzni.
Nyomáspróba alkalmával a reteszelő elem szigorúan a helyén tartandó!

22IndFej 8
A szorító/indító karmok kioldása: a jelentős leszorító erő miatt kilövéskor erő, lendület kell szorító/indító karmok kioldásához. Ezt az 1. szorító/indító karom támasztó szerkezetéhez tartozó hosszú – nagy ún. erőkart biztosító – csavarorsó (barna jelölés) támogatja. A kioldó zsineg ennek a végén lévő nyílásba kerül beakasztásra.

22IndFej 9
A kilövő szerkezet további elemei: sűrített levegő csövek (sárga jelölés), sűrített levegő tömlő csatlakozás (barna jelölés), lefúvató szelep (kék jelölés)

A sűrített levegő csövezés részben műanyag (Loctite 406 ragasztóval egymáshoz ragasztott) vízvezeték csőből és idomokból, valamint horganyzott vas idomokból áll. Valamennyi menetes csatlakozás légtömörsége teflon szalagos szigeteléssel is megerősített. Lefúvató szelepként közönséges kerti csap is megfelel. Ennek a fogantyújára egy második zsineg rögzítendő, mely rendellenesség, veszély esetén a nyomásmentesítést (lefúvatást) anélkül teszi lehetővé, hogy magunkat veszélyeztetve kelljen a nyomás alatti vízrakéta közelébe menni… A két zsinegnek célszerű eltérő színűnek lennie, nehogy kilövés helyett akaratlan lefúvatás, vagy pláne lefúvatás helyett kilövés legyen… :)

Kifejezetten nagy nyomású vízrakétához való indítófej (és állvány) ITT látható. Rugalmasan módosítható indítófej ITT látható. Távirányított szorító/indító karom kialakítása ITT látható.

A 20 mm-es indítócső használatáról lásd még a 24. poszt (d) pontban írtakat.

Következő poszt: telepítési, kilövési szempontok

* Interneten elérhető megoldásoktól időnként kényszerből (pl. mert itthon beszerezhetetlen anyagra lett volna szükség), máskor meg saját elhatározásból (pl. mert adott mozzanatra szerintem jobb ötletem volt) eltértem. Ezeket félig-meddig tréfásan copyright karakterrel és "meghódítandó" ég kékjére utaló háttérszínnel jelölöm.