7. Első saját vízrakétád. Könnyen, gyorsan. (4. rész)

Az előző három posztban tudnivalók az „üzemanyag” tartály, a fúvóka, a vezérsík és a rakétafej kialakításáról. Folytassuk. Következik: kilövési előkészületek, kilövés.

(1) Kilövés. „Üzemanyag”: víz. Víz?! De miért éppen víz?!

Tényleg: hogy-hogy víz? Miért nem a modellrakétáknál jól bevált pirotechnikai hajtómű? Miért éppen víz?

Mert a pirotechnika veszélyes. Emellett magáncélú alkalmazása Magyarországon erősen korlátos, szilvesztere korlátozódik.

A modellrakéta alternatív hajtáslehetősége a sűrített levegő és a víz.

A víz összenyomhatatlan. A levegő összenyomható, ezért energiatárolásra kifejezetten alkalmas.

De a rakétahajtásra miért nem elég önmagában a sűrített levegő?

Azért, mert egyrészt a sűrített levegő víz nélkül egyetlen pillanat (tized másodperc) alatt kifújna, csak impulzus szerűen hajtaná rakétát, másrészt a levegő csekély tömege miatt csak kis hajtóerő keletkezne.

Viszont az összenyomhatatlan vizet a sűrített levegő a palackátmérőhöz képest kis átmérőjű fúvókán át nyomja ki. Emiatt hosszabb ideig (a rakétatest és a fúvóka mérettől függően akár néhány másodpercig) jelentkezik a tolóerő, mint csak a tisztán sűrített levegő esetén.

Klasszikus értelemben vízrakéta esetében az üzemanyag nem a víz, hanem a sűrített levegő (a sűrítés során bele juttatott energia révén). Ugyanakkor a víznek meghatározó szerepe van a sűrített levegő energiájának tolóerővé való átalakításában.

A víz már csak azért sem mellékes, mert nagyon nem mindegy a levegő/víz arány. Túl sok víz esetén a kicsiny légtérbe a sűrítés révén kevés energia juttatható, ráadásul a sok víz miatt nehéz rakétát kéne mozgatnia…

Viszont kevés víz esetén sok energia vihető a levegőbe, ráadásul a rakéta könnyű is, viszont a sűrített levegőben tárolt energia pillanat alatt távozik. A rakéta csak „böffen” egyet…

Ökölszabály szerint 1/3 víz 2/3 sűrített levegő az arány. Tehát pl. BOMBA! 0,6 l-es palackjába 0,2 l víz teendő.

A kimért víznek a nyomástartó rakétatestbe öntéséhez a légtömörség miatt nem célszerű a különösen érzékeny fúvóka lecsavarása (le/felcsavarás során szükségképpen sérül az érzékeny teflon szalagos szigetelés). Az előzetesen kimért mennyiségű vizet célszerű a fúvókába helyezett kis tölcséren keresztül bejuttatni az orral lefelé fordított rakétatestbe.

Következő poszt: Sűrített levegő előállítása