7. Első saját vízrakétád. Könnyen, gyorsan. (4. rész)
Az előző három posztban tudnivalók az „üzemanyag” tartály, a fúvóka, a vezérsík és a rakétafej kialakításáról. Folytassuk. Következik: kilövési előkészületek, kilövés.
(1) Kilövés. „Üzemanyag”: víz. Víz?! De miért éppen víz?!
Tényleg: hogy-hogy víz? Miért nem a modellrakétáknál jól bevált pirotechnikai hajtómű? Miért éppen víz?
Mert a pirotechnika veszélyes. Emellett magáncélú alkalmazása Magyarországon erősen korlátos, szilvesztere korlátozódik.
A modellrakéta alternatív hajtáslehetősége a sűrített levegő és a víz.
A víz összenyomhatatlan. A levegő összenyomható, ezért energiatárolásra kifejezetten alkalmas.
De a rakétahajtásra miért nem elég önmagában a sűrített levegő?
Azért, mert egyrészt a sűrített levegő víz nélkül egyetlen pillanat (tized másodperc) alatt kifújna, csak impulzus szerűen hajtaná rakétát, másrészt a levegő csekély tömege miatt csak kis hajtóerő keletkezne.
Viszont az összenyomhatatlan vizet a sűrített levegő a palackátmérőhöz képest kis átmérőjű fúvókán át nyomja ki. Emiatt hosszabb ideig (a rakétatest és a fúvóka mérettől függően akár néhány másodpercig) jelentkezik a tolóerő, mint csak a tisztán sűrített levegő esetén.
Klasszikus értelemben vízrakéta esetében az üzemanyag nem a víz, hanem a sűrített levegő (a sűrítés során bele juttatott energia révén). Ugyanakkor a víznek meghatározó szerepe van a sűrített levegő energiájának tolóerővé való átalakításában.
A víz már csak azért sem mellékes, mert nagyon nem mindegy a levegő/víz arány. Túl sok víz esetén a kicsiny légtérbe a sűrítés révén kevés energia juttatható, ráadásul a sok víz miatt nehéz rakétát kéne mozgatnia…
Viszont kevés víz esetén sok energia vihető a levegőbe, ráadásul a rakéta könnyű is, viszont a sűrített levegőben tárolt energia pillanat alatt távozik. A rakéta csak „böffen” egyet…
Ökölszabály szerint 1/3 víz 2/3 sűrített levegő az arány. Tehát pl. BOMBA! 0,6 l-es palackjába 0,2 l víz teendő.
A kimért víznek a nyomástartó rakétatestbe öntéséhez a légtömörség miatt nem célszerű a különösen érzékeny fúvóka lecsavarása (le/felcsavarás során szükségképpen sérül az érzékeny teflon szalagos szigetelés). Az előzetesen kimért mennyiségű vizet célszerű a fúvókába helyezett kis tölcséren keresztül bejuttatni az orral lefelé fordított rakétatestbe.
Következő poszt: Sűrített levegő előállítása